poniedziałek, 11 marca 2013

Sympozjum sędziów i osób funkcyjnych sportu speedrowerowego - Żołędowo 17 marca 2013



W najbliższą niedzielę (zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami i powyższym tytułem) odbędzie się sympozjum. Podaje się kilka informacji z nim związanych.

W związku z pojawiającymi się głosami krytykującymi zasadność sympozjum na szczeblu centralnym, małe wyjaśnienie. Już cztery lata temu zostało ogłoszone, że takowe będą się odbywać co 2-3 lata, ze względów oszczędnościowych; za czasów, gdy stolicą polskiego speedrowera była Częstochowa, a wcześniej Rawicz, sympozja odbywały się praktycznie corocznie. Ostatnie sympozjum ogólnopolskie miało miejsce w roku 2010, w roku 2011 odbyły się okręgowe z udziałem Przewodniczącego CKS oraz Sekretarza Biura Administracyjnego (obaj pojechali do okręgów centralnego i południowego na sympozja zorganizowane przez koordynatorów, a z racji największych ostatnio wprowadzonych zmian POWINNO się wtedy odbyć sympozjum całościowe – tu „zadziałała” wcześniejsza obietnica), a w ubiegłym roku w ogóle nie było żadnego sympozjum. Poza tym są coraz większe pretensje do poziomu sędziowania, a więc czas podjąć kroki w celu próby poprawy sytuacji.

Sympozjum jest przygotowywane w ten sposób, że przed egzaminem będzie miała miejsce część „wykładowa” – omówienie zmian regulaminowych, omówienie, wraz z przygotowanym materiałem multimedialnym, sytuacji torowych, możliwość bezpośrednich odpowiedzi na wskazane przez uczestników sympozjum wątpliwości i ewentualne niejasności. Jednakże niezależnie od programu sympozjum, każdy jego uczestnik zobowiązany jest przygotować się merytorycznie ze znajomości obowiązujących regulaminów we własnym zakresie.

Zgodnie z regulaminem kierownicy zawodów przedłużają swoje uprawnienia samym uczestnictwem w niedzielnym sympozjum, nowi kierownicy i wszyscy sędziowie zostaną poddani egzaminowi sprawdzającemu. Sędziowie i kierownicy zawodów, którzy w niedzielę do Żołędowa nie dojadą, zachowują swoje dotychczasowe uprawnienia do czasu drugiego egzaminu w trakcie sezonu.

Ten będzie miał miejsce (przy okazji zawodów – tak jak dotychczas) w Bydgoszczy w sobotę 22 czerwca 2013, gdzieś w przerwie pomiędzy turniejami w ramach IMPK i MPPKMc – dokładny „dzienny rozkład jazdy” zostanie ustalony później; prawdopodobnie będzie uzależniony od liczby turniejów, jakie będzie trzeba rozegrać (a to zależy od liczby uczestników). Jednakże będzie to SAM egzamin – BEZ części wykładowej, wobec czego przygotowanie do niego będzie wymagało przygotowania własnego na jeszcze wyższym poziomie. Egzaminowi będą się wtedy musieli poddać również kierownicy zawodów posiadający już uprawnienia, a nie uczestniczący w niedzielnym sympozjum.

W przerwie pomiędzy sezonami nastąpiło kilka zmian w regulaminie. O części zmian zawartych w części finansowej aneksu 2013 już była mowa (patrz wcześniejsze posty). Poniżej podane zmiany dotyczą wyłącznie RSS; dopowiedzi, komentarze i odpowiedzi na ewentualne wątpliwości – w niedzielę; jednakże już teraz przestrzega się przed zamiarami jakichkolwiek dyskusji w kwestiach merytorycznych regulaminów (nie dopuszczone będą jakiekolwiek rozmowy typu: ta sprawa powinna być ujęta inaczej niż jest) – na to był czas jesienią: była ogłoszona taka możliwość, więc jeśli ktoś z niej nie skorzystał, to … niech teraz nie udaje wielkiego znawcy i reformatora.

Informacja techniczna: wraz z poniższym zestawieniem zmian, cała treść regulaminu po zmianach jest dostępna w dotychczasowej formie technicznej – w zakładce oraz w formie PDF do ściągnięcia (patrz linki po lewej stronie).



ZESTAW ZMIAN W RSS PRZED SEZONEM 2013:


Zmiany brzmienia (błędy i nieścisłości językowe, literówki, itp.) punktów BEZ zmiany ich sensu:

1.2.; 3.7.1.8.; 3.7.1.11.; 3.7.9.3.; 3.8.7.; 5.3.3.4.; 7.1.2.; 7.12.1.; 9.11.3.5.; 12.11.


Dopisano punkt 1.3.3. (1.3. to jurysdykcja):

PFKS ma prawo i obowiązek bieżącej interpretacji zdarzeń wynikających z przebiegu rozgrywek i poszczególnych zawodów i wyciągania określonych wniosków i konsekwencji w sytuacji, gdy nie ma jednoznacznego ujęcia danej sytuacji w niniejszym regulaminie.


Rozszerzenie brzmienia dwóch punktów (dopisane kwestie – tłustym drukiem):

3.2.4.1.4. PFKS ma prawo do wyznaczania, na koszt organizatora zawodów, sędziów na zawody, na które niniejszy regulamin nie nakłada obowiązku jego imiennego wyznaczenia, w każdym przypadku, kiedy uzna, że wyznaczenie sędziego jest uzasadnione.

3.2.4.1.5. PFKS ma prawo wyznaczyć, na koszt organizatora zawodów, na zawody dodatkowego sędziego lub zespół sędziów pomocniczych o ile są uprawnieni do prowadzenia danych zawodów.

Komentarz: Żeby nie było niejasności, jeśli taka sytuacja będzie miała miejsce.


Rozszerzenie brzmienia punktu 3.6. (dopisane kwestie – tłustym drukiem):

Każda z osób funkcyjnych musi być oznakowana w sposób widoczny dla wszystkich uczestników zawodów, jak również obecnych na zawodach służb porządkowych (policji lub straży miejskiej / gminnej) oraz kibiców.

Komentarz: Ten punkt obowiązuje od dawna, a ciągle jak się obserwuje zawody (nie będąc ich uczestnikiem), to … niezbyt wiadomo kto jest kto.


Dopisanie punktu 3.7.1.16. (punkt 3.7.1. to „zestaw” praw i obowiązków sędziego zawodów):

W przypadku niewłaściwego zachowania uczestników zawodów lub uchybień dyscyplinarnych organizatora zawodów mających miejsce po ich zakończeniu, ma prawo, a w przypadku interwencji służb publicznych (policji lub straży miejskiej / gminnej) obowiązek powiadomienia w ciągu 24 godzin biura PFKS w sposób podany w aneksie na dany rok.

Komentarz: Powyższe pochodzi z „vox populi”. A jest potrzebne, gdyż bywały już (na szczęście zdarza się to coraz rzadziej) różnego rodzaju „zadymy” zdarzające się po zakończeniu zawodów. Takie powiadomienie daje PFKS podstawę podjęcia czynności dyscyplinarnych.


Rozszerzenie brzmienia punktu 5.1.4.:

Protokół sporządza się w taki sposób, by w jak najkrótszym czasie po zakończeniu zawodów został zakończony (włącznie z wpisami osób, które są do tego zobowiązane wg wytycznych niniejszego regulaminu) i przekazany:

(tu 5 podpunktów – komu ma być przekazany)

Pod punktem (z 5 podpunktami) dopisano formułkę:

Organizator ma prawo spełnić powyższe w formie elektronicznej – przesłać skan lub fotokopię zawodów na wskazane przez ww. adresy e-mail.

Komentarz: Jest kolejny „vox populi”. Ponieważ żyjemy w czasach zdominowanych elektroniczną formą przesyłania informacji i dokumentów, to jest to naturalna konsekwencja tej tendencji.


Dopisanie punktu 5.2.3. (5.2. to „zestaw” obowiązkowej zawartości programu zawodów):

PFKS ma prawo do kontroli prawidłowości wydanego programu, a w przypadku zastrzeżeń ma prawo nałożyć kary analogiczne jak w przypadku braków i niedociągnięć w protokole zawodów.

Komentarz: Jest to kolejny krok w kierunku profesjonalizacji naszego sportu – czyt. musimy szanować sami siebie, również wzajemnie, ale przede wszystkim szanować tych, którzy nasze zawody przychodzą oglądać i zechcą nas wesprzeć; a program powinien poinformować ich o wszelkich niuansach i szczegółach, również technicznych (dla ew. darczyńców najważniejsza jest reklama, co jest oczywiste, również programie). A, niestety, jakość wydawanych przez różne kluby programów wygląda bardzo różnie; wobec czego proszę się nastawić, że co jakiś czas ktoś zostanie poproszony o podesłanie programu zawodów (skan lub fotokopia).


Poprawki w uzyskiwaniu i przedłużaniu licencji sędziego i kierownika zawodów:

Rozszerzenie brzmienia punktu 5.6.7.4.6.2. (dotyczy sędziów) i 5.6.7.5.5.3. (dotyczy kierowników zawodów):
Odbywają się one, jeśli PFKS nie postanowi inaczej, corocznie wraz z sympozjum sędziów i osób funkcyjnych organizowanym przez PFKS na szczeblu ogólnopolskim lub okręgowym, wg ustaleń własnych PFKS. Sympozjum powinno odbyć się przed rozpoczęciem sezonu, a w trakcie pierwszej części sezonu powinien się odbyć dodatkowy egzamin dla osób, które w nim nie uczestniczyły, a wyrażają wolę zdobycia lub przedłużenia licencji.

Komentarz: Sympozja i szkolenia sędziów i funkcyjnych MUSZĄ się odbywać regularnie – to chyba nie ulega wątpliwości. Jednakże jego forma będzie ustalana wg potrzeb i konieczności – NAWET kosztem wycofania się z wcześniejszej obietnicy, by centralnie się to odbywało co 2-3 lata. Jeśli ma być respekt i szacunek, to musi on być WZAJEMNY.


Zaniżenie wysokości ogrodzenia parkingu – zmiana w punkcie 6.2.8.3. (UWAGA, w związku ze zmianą numeracji – był to numer 6.8.3.):

Park maszyn musi być oddzielony od publiczności stałym lub przenośnym trwałym ogrodzeniem o wysokości niemniejszej niż 1,6 m., technicznie uniemożliwiającym dostęp osobom nieuprawnionym do przebywających w parku maszyn zawodników i osób funkcyjnych. W przypadku braku ogrodzenia o wymaganej wysokości – należy w sposób stały lub za pomocą przenośnego ogrodzenia wyznaczyć pas ochronny wokół parku maszyn o szerokości min. 2 m; dotyczy to również zewnętrznego wejścia do parku maszyn. Park maszyn musi posiadać zamykane wejście na zewnątrz, jak również oddzielające park maszyn od toru z możliwością trwałego zamykania obu wejść na czas zawodów / biegu.

Komentarz: Krótko po wprowadzeniu tego punktu przed sezonem 2010 (po jesiennych „zadymach” 2009) zaczęły się dyskusje na temat, czy 1,8 m. to właściwa (czyt. czy możliwe jest przerobienie już istniejącego ogrodzenia, jeśli ma „niewiele” mniej) wysokość. Celem tego punktu jest, by ogrodzenie bez problemu pokonał jedynie … skoczek wzwyż. Przy odpowiedniej konstrukcji zastosowanego ogrodzenia to i te 1,60 m. jest wystarczające.   


Dopisanie punktu 7.2.4.

Każde spóźnienie powoduje konsekwencje dyscyplinarne określone niniejszym regulaminem i aneksem na dany sezon.

Komentarz: Jako, że jest to nowość w aneksie, został dopisany punkt do RSS – jest to krok w kierunku „zrobienia porządku i spowodowania poważniejszego podejścia do pewnych spraw”.


Zmiana pojęcia zawartego w punkcie 8.14.4.3.:

Pojęcie „odszkodowanie za wyszkolenie” zostało zastąpione pojęciem „ekwiwalent za przynależność klubową”.

Komentarz: Jest to konsekwencja zmiany zapisu w aneksie 2013, a spowodowany wypaczonym, bynajmniej przez niektórych, pojmowaniem pojęcia „wyszkolenie”. 


Zmiana brzmienia punktu 12.4.:

Było:
Godzinę rozpoczęcia zawodów ustala organizator. Powinna ona zostać zaplanowana tak, by umożliwić ich uczestnikom wyjazd z miejscowości siedzib klubu nie wcześniej, niż o godzinie 6:00 i powrót do nich do godziny 22:00; bierze się pod uwagę uśrednioną odległość pomiędzy miejscem zawodów a siedzibą klubu podaną w aneksie na dany rok, przyjmując średnią prędkość jako 60 km/h oraz uśredniony czas potrzebny na rozegranie zawodów – 2 godziny.
Zastrzeżenie: zawody nie mogą się rozpocząć wcześniej, niż o godzinie 10:00.
Za zgodą wszystkich uczestników zawodów i PFKS możliwe jest odstępstwo od tych reguł.

Jest:
Godzinę rozpoczęcia zawodów ustala organizator, z zastrzeżeniem, że zawody nie mogą się rozpocząć wcześniej, niż o godzinie 10:00. Za zgodą wszystkich uczestników zawodów i PFKS możliwe jest odstępstwo od tej reguły.

Komentarz: Poprzednie rozwiązanie często było niezgodne z fizyczna możliwością jego zachowania, szczególnie jeśli ktoś miał daleko, a do tego zawody były długie (np. jakieś IMP z półfinałami i finałem). Poza tym chyba nikt nie ma wątpliwości, że speedrower przy światłach (a coraz więcej klubów takowym dysponuje lub ma to w najbliższych planach) wygląda bardzo atrakcyjnie.


Dopisanie punktu 12.6.  (dotychczasowy punkt 12.6. i kolejne automatycznie zmieniły numerację):

W rozgrywkach o DMP, w zawodach dwóch ostatnich rund (jeśli rozgrywki toczą się w grupach, po których następuje faza play–off, zasada ta dotyczy dwóch ostatnich rund w grupach) PFKS ma prawo nakazać, by wskazane dwumecze zostały rozegrane równolegle – w ten sam dzień i o tej samej godzinie.

Komentarz: Kolejny „vox populi” – jako, że w pełni uzasadniony, to niniejszym został uwzględniony. Zdarza się, iż rozgrywa się „korespondencyjny pojedynek” o konkretną stawkę (przykład pierwszy z brzegu – w minionym sezonie o brąz DMP walczyły „ze sobą” drużyny z Ostrowa i Świętochłowic, tyle, że na zupełnie innych torach – odpowiednio w Żołędowie i Kaletach), wobec czego, by uniknąć niepotrzebnych niedopowiedzeń i nadinterpretacji, zastosowano tu takie dosyć proste rozwiązanie; stosowane również w innych dyscyplinach i w wielu krajach, a często nawet mocno „rozszerzone”: CAŁE DWIE ostatnie RUNDY są często odgórnie „czasowo wyznaczone” (wszystkie mecze rundy o jednej godzinie).


Dopisano podpunkt 12.11.4:

nie rozgrywa się wyścigu dodatkowego / cyklu wyścigów dodatkowych w zawodach stanowiących część cyklu rozgrywek – ustala się kolejność na podstawie powyższych kryteriów; wyjątek stanowi sytuacja, w której punkty cyklu są przyznawane za zajęte miejsce w klasyfikacji końcowej danego turnieju, a nie można ich określić w powyższy sposób, wówczas należy rozegrać wyścig dodatkowy / cykl wyścigów dodatkowych

Komentarz: Zdanie na temat nie rozgrywania biegów dodatkowych w zawodach stanowiących część cyklu już kiedyś było, ale … podczas „odchudzania” starych regulaminów przed dwoma laty, gdzieś z powodu ludzkiej ułomności piszących i sprawdzających nową wersję RSS (errare humanum est) „się zawieruszył” i „zniknął” – więc jest to powrót na należne mu miejsce.
Zdanie o wyjątku „wymusiło życie” (w jednym z turniejów IMJO Pd nastąpiło typowe „błędne koło” – trzech pierwszych zawodników uzyskało po 19 pkt i nie dało się „normalnie rozstrzygnąć” kolejności [zawodnik A wygrał bezpośredni wyścig z zawodnikiem B, B z C, a C z A], wobec czego uśredniono punkty za miejsca 1-3 i … wyszły ułamki [średnia z 23, 20 i 18 wynosi 20,3], które na szczęście nie miały decydującego wpływu na awans do finału IMPJ; pomimo, że jeden z wymienionej trójki był szósty w okręgu południowym, miał nad szóstym z północy większą niż te 0,3 pkta przewagę) – a należy unikać niejednoznacznych i wywołujących niepotrzebne dyskusje nad interpretacją, rozstrzygnięć.



ZUPEŁNIE NOWY TEMAT W REGULAMINIE – jego roboczy tytuł, to „ZAKAZ STADIONOWY”

Komentarz ogólny do tematu: W ostatnim czasie widzimy skandaliczne zachowanie niektórych osób podczas zawodów. Niestety oglądają do zaproszeni goście (często VIP-y decydujący o przyznawaniu środków dla dyscypliny, a przynajmniej dla klubu organizatora zawodów), uczestnicy zawodów, kibice czy często zupełnie przypadkowi ludzie przechodzący w pobliżu miejsca rozgrywania zawodów – często dzieci. Aby niewłaściwe zachowania wyeliminować (konsekwencje finansowe kar kartkowych i nakładanych dyscyplinarnie przez PFKS, niestety na poniektórych nie działają) i by zawody nie były zakłócane podjęto kroki w kierunku realizacji tematu.


W związku z realizacją tematu, zmian i dopisków jest kilka. Poniżej ich przedstawienie z bieżącym komentarzem wyjaśniającym.

Dopisano punkt 9.4.5. (9.4. to „zestaw” możliwych kar, jakie mogą zostać nałożone na osoby fizyczne):

czasowego zakazu wstępu na obiekty speedrowerowe w trakcie zawodów;

Komentarz: Jest to regulaminowy wstęp do tematu.


Dopisano punkt 9.8.3. (9.8. to „zestaw” konsekwencji wykluczenia do końca zawodów):

Wraz z nałożeniem kary wykluczenia do końca zawodów sędzia ma prawo dodatkowo nałożyć karę zakazu wstępu na obiekt speedrowerowy do końca zawodów, w trakcie których nastąpiło wykluczenie.  

Komentarz: MRSS określa, że wykluczony do końca zawodów (wykartkowany) ich uczestnik musi opuścić tor i parking i nie wolno mu brać dalszego udziału w zawodach. Jednakże teoretycznie ma możliwość „przeszkadzania” w ich przebiegu. Ten punkt daje sędziemu możliwość „zrobienia porządku”.


Zmiana brzmienia punktu 3.8.11.

Było:

Jest odpowiedzialny za ścisłe przestrzeganie zakazu wpuszczania na zawody osób nietrzeźwych i zakazu spożywania alkoholu na obiekcie sportowym, według obowiązujących przepisów państwowych.

Jest:

13.8.11.  Jest odpowiedzialny za ścisłe przestrzeganie zakazu wpuszczania na zawody:

13.8.11.1.  osób nietrzeźwych – zgodnie z obowiązującymi przepisami państwowymi;

13.8.11.2.  osób, wobec których została orzeczona dyscyplinarna kara czasowego wstępu na zawody speedrowerowe określona niniejszym regulaminem – zgodnie z art. 52, par. 1, pkt. 4 Kodeksu wykroczeń.

13.8.12.  Jest odpowiedzialny za ścisłe przestrzeganie zakazu spożywania alkoholu na obiekcie sportowym, według obowiązujących przepisów państwowych.

(automatyczne przesunięcie numeracji kolejnych podpunktów)

Komentarz: Zmiana wynikająca z logiki podjęcia tematu. Nałożenie takiej kary zostanie podane do wiadomości komunikatem, więc nie przewiduje się ewentualności, że ktoś czegoś nie wiedział (z resztą są określone sankcje dyscyplinarne jakie mogą zostać nałożone na organizatora).
W razie problemów z usunięciem takiej osoby, można wezwać policję lub straż miejską / gminną – stąd „podpowiedź podpórki prawnej”; podany punkt kodeksu brzmi: 
"Kto bezprawnie zajmuje lub wzbrania się opuścić miejsce, którym inna osoba lub organizacja prawnie rozporządza jako zwołujący lub przewodniczący zgromadzenia, podlega karze aresztu do 14 dni, karze ograniczenia wolności albo karze grzywny".


Dopisano definicję obiektu speedrowerowego (zmiana tytułu rozdziału 6 na OBIEKTY I TORY DO ZAWODÓW SPEEDROWEROWYCH i numeracji wewnętrznej rozdziału):

6.1.     OBIEKT SPEEDROWEROWY

6.1.1.  Obiekt speedrowerowy – miejsce rozgrywania zawodów speedrowerowych, w skład którego wchodzi określony niniejszym regulaminem tor speedrowerowy wraz z jego ogrodzeniem i parkingiem oraz infrastrukturą. Zewnętrzną granicę obiektu speedrowerowego stanowią:

6.1.1.1.  jeżeli tor wraz z infrastrukturą posiada własne stałe ogrodzenie (określone niniejszym regulaminem ogrodzenie toru takowego nie stanowi) zewnętrzne o wysokości uniemożliwiającej swobodne wejście na teren obiektu, to takowe stanowi granicę obiektu;

6.1.1.2.  jeżeli tor wraz z infrastrukturą znajduje się na ogrodzonym terenie innego podmiotu, to jego ogrodzenie stanowi granicę obiektu;

6.1.1.3.  jeżeli tor wraz z infrastrukturą nie posiada żadnego stałego ogrodzenia określonego w dwóch poprzednich punktach, to granicę obiektu w trakcie zawodów stanowi zasięg wzroku i słuchu sędziego głównego tych zawodów.

6.2.     TOR SPEEDROWEROWY
Dalsza część rozdziału treściowo bez zmian – z oczywistych względów nastąpiła zmiana numeracji i poziomów poszczególnych punktów; po staremu rozdział się zaczynał od opisu toru (stary pkt 6.1. się zrobił 6.2.1. – itd. się pozmieniała numeracja).

Komentarz: Oczywistą sprawą jest, że każde pojęcie ujęte w regulaminie musi zostać zdefiniowane (jeśli nie czynią tego inne regulacje prawne, wobec których dany regulamin jest „niższy”) – wobec czego cały punkt 6.1.
Podpowiedź pomysłodawcy takiego zdefiniowania pojęcia obiektu dotycząca podpunktów 6.1.1.1.-6.1.1.3 – a dotyczy jego znajomości położenia niektórych – wymienionych poniżej – torów (resztę należy ewentualnie podpowiedzieć – jeśli nie jest to w pełni jednoznaczne):
Ewentualność pp. 1 nie jest mi znana.
Na pp. 2 „łapią” się m.in. Zielona Góra i Żołędowo (teren szkoły), Kalety (teren ośrodka TPD), Rawicz (teren OSiR-u), Toruń (teren Moto Parku, jako całości).
Pp, 3 dotyczy chyba większości torów w Polsce, m.in. Bydgoszcz, Gniezno, Leszno, Częstochowa.